محصولاتشرکت های ساختمانیفروش مصالح ساختمانیخرید مصالح ساختمانیبنگاه املاکاخبار ومقالات

انجمن تولید کنندگان لوله و اتصالات پی وی سی انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان استان تهران انجمن تولید کنندگان در و پنجره یو پی وی سی ایران شرکت تعاونی انبوه سازان مسکن انجمن صنفی انبوه سازان مسکن سندیکای شرکت های ساختمانی ایران سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران انجمن سنگ ایران انجمن صنفی کارفرمایی طراحی و معماری و دکوراسیون ایران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران انجمن صنفی تولید کنندگان شیرآلات بهداشتی
مصالح ساختمانی,بازار مسکن,کاشی,سرامیک,دکوراسیون

آیین نامه گودبرداری های عمیق تدوین نشده است!

ساختمان سازی, گود برداری عمیق, مهندس خوشدل, شرکت های ژئوتکنیک, آیین نامه گود برداری

به گزارش شبکه صنعت ساختمان ایران به نقل از "صما": در طی گفتگو با مهندس خوشدل با بیان اینکه آنچه درباره گودبرداری‌های عمیق در تهران رخ می‌دهد، برخلاف استانداردها و ضوابط بین‌المللی دنیا است تاکید کرد: براساس آمارها از قرار معلوم در سال 91 رقمی حدود 300 مال در تهران ساخته شده است که صدور مجوز برای این نوع پروژه‌ها تاکنون تداوم داشته و این امر باعث شده که شهرداری تهران به منظور تامین پارکینگ این ابر پروژه‌ها اقدام به گودبرداری‌های عمیق در سطح تهران کند.
خوشدل با اشاره به اینکه گودبرداری خیابان سهیل یک نمونه از ده‌ها گود پرخطر در تهران است، تاکید کرد: اگر این الگوی ساخت‌وساز را در مقیاس کشوری نیز مقایسه کنیم، می‌بینیم که تهران در این زمینه پیش‌رو است و عمیق‌ترین گودبرداری‌ها به پایتخت اختصاص دارد.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: پروژه‌هایی در پایتخت وجود دارد که علی‌رغم آنکه متوسط تعداد طبقات ساختمان پنج طبقه است، اما عمق گودبرداری صورت گرفته تا 30 متر است، که چنین بی‌ضابطه‌گی در دنیا وجود ندارد.
این کارشناس گودبرداری تاکید کرد: این شیوه‌های ساخت‌وساز بدون ضابطه و پیروی از آئین‌نامه‌های فنی صورت می‌گیرد که چنین رویه‌ای در دنیا بی‌سابقه است.
خوشدل افزود: در ایران آئین‌نامه گودبرداری‌های عمیق تدوین نشده است و فقدان آن باعث شده که سازندگان در حال حاضر از آئین‌نامه ترجمه شده کشور آمریکا که مربوط به راه‌سازی است در ساخت‌وسازهای شهری بهره بگیرند.
وی درباره توجیه شهرداری مبنی بر اینکه نامعادله حجم خودروها و فضای پارکینگ و عدم امکان تامین پارکینگ در طبقه هم‌کف یا روی هم‌کف باعث شده که شهرداری اقدام به ارائه تراکم منفی در زیرزمین کند گفت: شاید شهرداری محق باشد چرا که به هر حال موظف است سرانه خدمات شهری را متناسب با نیازها افزایش دهد، اما اجرای گودبرداری‌های عمیق می بایست براساس استانداردها و ضوابط به روز و همچنین با در نظر گرفتن طرح‌های تفصیلی و پهنه‌بندی‌ها می‌بایست اجرایی شود.
خوشدل بر ضرورت ایجاد تعامل بین دستگاه‌های شهرداری، نظام مهندسی و نیز وزارتخانه راه برای کاهش آسیب‌ها و حوادث ناشی از گودبرداری‌ها و نیز ضابطه‌مند کردن ساخت‌وسازهای شهری تاکید کرد و اذعان داشت: قطعا اگر دستگاه‌های مذکور جزیره‌ای عمل نکنند و با تشریک مساعی، هم‌افزایی و تعامل، جریانات ساخت‌وساز شهری را دنبال کنند، از بسیاری از حوادث جانی و مالی حوادث ناشی از گودبرداری پیشگیری خواهد شد.
وی درباره احتمال اعزام بازرسان فنی سازمان نظام مهندسی تهران برای بازدید از پروژه سهیل و تهیه گزارش‌های فنی مجزا و تخصصی گفت: بازرسان سازمان نظام مهندسی تهران در تمامی فرایندهای گودبرداری پایتخت حضوری فعال دارد و با مکاتبه با وزارت راه و شهرداری گزارش‌های فنی خود را اعلام می‌کند و پروژه سهیل نیز از این قاعده مستثنی نیست و قطعا اقدامات لازم کارشناسی را انجام خواهد داد.
خوشدل ادامه داد: وجود حدود 50 گود پرخطر در تهران تخمین زده شده که جزو گودهای پرخطر محسوب می‌شود و سازمان نظام مهندسی درباره تمامی این گودها دغدغه دارد.
وی درباره ضوابط مقررات ملی ساختمان درباره گودهای پرخطر تاکید کرد: علی‌رغم اینکه مقررات ملی ساختمان، انجام گودبرداری‌های عمیق را منوط به بهره‌گیری از شرکت‌های ذی‌صلاح ژئوتکنیک کرده است، اما در عمل این اتفاق نیفتاده است و وقتی این الزام قانونی رعایت نمی‌شود به صراحت می‌توان گفت این گودبرداری‌ها خلاف آئین‌نامه‌ها و استانداردهای ساخت‌وساز است.
وی درباره حجم ایجاد گودهای عمیق در کشورهای اروپایی گفت: به عنوان مثال در اسپانیا و ایتالیا نهایتا تا حجم 30 متر گودبرداری می‌شود.
خوشدل درباره استفاده از تجارب شرکت‌های خارجی برای انجام گودبرداری‌های عمیق گفت: علی‌رغم اینکه تجهیزات و ماشین‌آلات گودبرداری‌های عمیق خارجی است، اما شرکت‌های خارجی حاضر نیستند در این زمینه با ایرانی‌ها همکاری کنند چرا که جرات انجام این کار را ندارند!
وی گفت: نظام مهندسی تهران تاکنون مکاتبات متعددی به دستگاه‌های مختلف ارسال کرده و درباره گودهای پرخطر هشدار و مخاطرات گودهای تهران هشدار داده است.
خوشدل تاکید کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه ساخت‌وساز باید با هم تعامل داشته باشند، اما در حال حاضر هر یک از دستگاه‌ها سیاست خاص خود را دارد، مثلا در سال‌جاری حذف سیستم ارجاع نظارت کار باعث شد تا یکسری مجوزهای ساخت‌وساز به افراد بسازوبفروش و فاقد صلاحیت داده شود.
وی افزود: چنین رویه‌ای زمینه‌ساز بروز مشکلات آتی خواهد بود چرا که هیچ پالایش و کنترلی در این زمینه صورت نگرفته است.
خوشدل با اشاره به اینکه ماده 35 قانون نظام مهندسی، وزارت راه را ملزم کرده که در نقش ناظر عالیه بر ساخت‌وسازها نظارت داشته باشد تاکید کرد: علی‌رغم این الزام قانونی، شهرداری اعتقادی به این امر ندارد.
خوشدل با تاکید براین امر که علاوه بر گودهای عمیق ،مشکل مربوط به گودهای عمیق رها شده نیز معضلات موجود در این زمینه را دوچندان کرده است خاطرنشان ساخت: تا وقتی شرایط مصالحه بین ارکان ساخت‌وساز برقرار نشود نمی‌توان امیدوار بود که معضلات در این زمینه مرتفع شود.
وی بر ضرورت ایجاد شرکت‌های صاحب صلاحیت در امر ژئوتکنیک برای انجام گودبرداری‌های عمیق تاکید کرد: وقتی خلاء چنین شرکت‌هایی در فرآیند ساخت‌وساز وجود دارد، جای تعجب است که چگونه مجوز احداث گودبرداری‌های عمیق در پایتخت صادر می‌شود.
خوشدل تاکید کرد: ما هنوز حادثه ایران‌زمین را فراموش نکرده‌ایم و بحث مخاطرات این پروژه بر قوت خویش باقی است.
وی با بیان اینکه علی‌رغم تجارب متعدد درباره عواقب پروژ‌های گودبرداری اما هنوز هیچ تغییری در فرآیند‌ها صورت نگرفته است تاکید کرد: بنده اسناد پروژه سهیل را مطالعه کرده، بله شهرداری پروانه ساخت و مجوزها را صادر کرده و ما منکر صدور پروانه برای این پروژه نیستم ولی اینکه شهرداری مدعی است که پروژه دارای مجری ذی صلاح است باید بررسی شود که تعریف شهرداری از مجری ذی صلاح چیست.
وی گفت: فقدان شرکتهای ژئوتکنیک که براساس قانون می بایست صلاحیت خود را از وزارت راه دریافت کند می تواند مهرتاییدی باشد براینکه این گودبرداری فاقد صلاحیت مجری ذی صلاح است و بنده در اسنادی که مربوط به این پروژه است علاوه بر سایر عوامل اجرایی فقط نام شرکت آزمایشگاه خاک را مشاهده کردم این درحالی است که اساسا بین ماهیت کارکردی شرکتهای ژئوتکنیک و آزمایشگاه خاک تفاوت زیادی دارد.

نوع: 
اخبار